Tässä artikkelissa kerron sinulle, miten voit toimia, jos jokin asia menee niin sanotusti pieleen. Saatat kokea saaneesi epäoikeudenmukaista kohtelua. Olet ehkä tyytymätön saamaasi hoitoon tai johonkin tiettyyn hoitotilanteeseen. Pahimmassa tapauksessa on tapahtunut hoitovirhe tai potilasvahinko.
Aina kaikki ei suju suunnitelmien ja toiveiden mukaan, vaikka kaikki osapuolet siihen kuinka kovasti pyrkisivätkin. Joskus asiaan saattaa vaikuttaa kiire tai väärinymmärrys. Jos koet, että sinua ei ole kohdeltu oikeudenmukaisesti ja et ole saanut parasta mahdollista hoitoa, ota asia puheeksi mahdollisimman pian.
Ensimmäinen askel on keskustelu. Keskustele, jos se vain on mahdollista, ensin palvelun antaneen tai päätöksen tehneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa. Jos on tapahtunut virhe tai epäilet asian huonoa hoitoa, voidaan asia saada korjaantua jo heti keskustelun jälkeen. Tilanteen selvittäminen heti on paljon helpompaa kuin jälkikäteen. Monia asioita voidaan muuttaa tai korjata, jos otat sen puheeksi mahdollisimman pian.
Jos tilanne ei keskustelulla ratkea, on seuraava askel kirjallinen muistutus hoitoyksikkösi terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Sen voit tehdä esimerkiksi, jos
olet jo keskustellut asiasta sinua tapahtuman aikana hoitaneen henkilöstön kanssa, mutta keskustelu ei johtanut toivottuun tulokseen
tilanteesta on kulunut jo tovi, mutta se vaivaa edelleen mieltäsi tai
et halua keskustella siitä sinua tapahtuman aikana hoitaneen henkilökunnan kanssa, mutta haluat selvittää asian
Kirjallinen muistutus on usein nopein keino saada selvitys hoidossa koetusta epäasianmukaisuudesta. Kirjoita mahdollisimman selkeä kuvaus asiasta, josta haluat tehdä muistutuksen. Kerro mahdollisimman tarkasti, milloin ja missä tapaus sattui. Voit tehdä muistutuksen vapaamuotoisesti tai käyttää hoitopaikan omaa lomaketta, joka yleensä löytyy heidän internetsivuiltaan.
Johtajan on selvitettävä muistutuksessa kerrottu asia ja annettava sinulle kirjallinen vastaus asian käsittelystä sekä kerrottava, mihin toimenpiteisiin muistutus mahdollisesti johtaa. Kohtuulliseksi ajaksi asian käsittelyyn ja vastauksen antamiseen on määritelty noin kuukausi.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit tehdä asiasta kantelun omaa hoitopaikkaasi valvovaan aluehallintovirastoon tai Valviraan. Voit tehdä kantelun siitä huolimatta, että et olisi tehnyt kirjallista muistutusta hoitopaikkaasi.
Jos kyseessä on vakava haittatapahtuma, kuten hoitovirhe, vammautuminen tai kuolema on kantelun oikea osoite Valvira, eli Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto. Muissa tapauksissa kantelu tehdään aluehallintovirastolle. Kantelut tehdään kirjallisesti aluehallintoviraston tai Valviran kirjaamoon. Kantelun käsittely voi kestää jopa yli vuoden.
Aluehallintoviraston verkkosivut: https://avi.fi/etusivu
Valviran verkkosivut: https://www.valvira.fi/
Valvira ja aluehallintovirasto voivat siirtää kantelun selvitettäväksi kirjallisena muistutuksena siihen hoitopaikkaan, jossa kanteluun johtanut hoitosi on tapahtunut. Jos todetaan, että kantelusi kohde on toiminut lainvastaisesti, antaa aluehallintovirasto hallinnollista ohjausta.
Kantelun avulla ei voi
kumota tai muuttaa muiden viranomaisten päätöksiä
määrätä maksettavaksi korvauksia
määrätä terveydenhuoltoa tekemään hoitotoimenpiteitä tai määräämään lääkitystä
määrätä viranhaltijalle rangaistusta, irtisanoa häntä tai antaa hänelle varoitusta.
muuttaa lääkärin tekemää hoitopäätöstä.
Kantelun avulla ei myöskään saa korvausta mahdollisesta hoitovirheestä.
Älä odota ja mieti liian kauaa kantelun tekemistä. Valvontaviranomaiset eivät nimittäin ilman erityistä syytä tutki kahta vuotta vanhemmasta asiasta tehtyä kantelua.
Jos kohdallesi on sattunut potilasvahinko, voit tehdä hakemuksen Potilasvakuutuskeskukseen mahdollisen korvauksen saamiseksi. Korvattavia ovat ainoastaan ne henkilövahingot, jotka täyttävät potilasvahinkolain mukaiset edellytykset.
”Korvausta on yleensä haettava kolmen vuoden kuluessa siitä, kun korvaukseen oikeutettu on saanut tietää vahingosta tai hänen olisi pitänyt tietää sen sattumisesta.”
Potilasvakuutuskeskus huolehtii Suomessa sattuneiden potilasvahinkojen korvaamisesta. Se ratkaisee potilasvahinkolain perusteella, onko vahinko potilasvakuutuksesta korvattava. Potilasvakuutuskeskus on vakuutuslaitos ja käsittelee vain vakuutusasioita. Lisää tietoa saat Potilasvakuutuskeskuksen verkkosivuilta: https://www.pvk.fi/
Lääkkeen aiheuttamista yllättävistä vaikutuksista voit hakea korvausta Suomen Keskinäiseltä Lääkevahinkovakuutusyhtiöltä.
Jos asia tai tapahtuma vaivaa mieltäsi ja olet epävarma, miten ja mihin voit siitä kertoa tai antaa palautetta, auttaa potilasasiamies sinua. Jokaisella hoitolaitoksella on oltava potilasasiamies. Hänen puoleensa voit kääntyä, jos tarvitset tietoa oikeuksistasi. Potilasasiamies on velvollinen avustamaan sinua muistutuksen, kantelun tai korvaushakemuksen teossa. Hän kuitenkaan voi ottaa kantaa saamasi hoidon laatuun. Potilasasiamiehen yhteystiedot saat omasta hoitolaitoksestasi.
Kuvat: depositphotos.com
Comentarios